cookies-varning

onsdag 15 december 2010

Sentinel! Äntligen färdig!

Hej hopp!

Min lokala figurmånglare har en målningstävling och jag tänkte att det kunde ju vara trevligt att ställa ut min Sentinel. Dessutom får jag ju en spark i baken att göra klart den. Inlämningen var idag och jag hann preciiiis färdigt. Så färdigt att när jag kom hem igen hängde doften efter spraylacket kvar i köket....


Jag har vädrat sentinelen med diverse pigment från Vallejo. Fyra nyanser av brunt har använts för att återskapa rost och sot kring avgasrören, på plasmakanonens kåpa, och på cockpiten bredvid vapnet. Metall som hettas upp snabbt och sen får svalna rostar snabbt, och vad är hetare än en välanvänd plasmakanon? Plasmakanonen har också fått fler detaljer målade som mätare och highlights på kylflänsarna som jag försökte måla så att de ser glödande ut.


På sidan av cockpit har jag satt dit en dekal som visar vagnsnumret. Började med nummer två eftersom jag inte bestämt mig om nummer ett ska vara skvadronschef och få extra märkning på något sätt. Fönstren har fått highlights. För att dölja ett hål bakpå cockpit draperade jag ett kamonät över taket. Nätet är gjort av gasbinda som dränkts in i trälim och formats på plats och som sen limmats och målats när det torkat. "Bladen" är oregano, direkt från kryddhyllan som limmats på fläckvis. Lite Devlan Mud har sen använts för att skugga vecken och accentuera strukturen.


Bråten på basen har gjorts av sand, grus, kork och avklippta bitar av inloppstappar. En svagströmsledning och en lasgun från bitboxen har också limmats fast. Allt har allt målats svart och torrborstats med progressivt ljusare nyanser av grått, den sista torrborstningen har fått gå upp på sentinelens fötter också för att ge knyta ihop den med basen och ge den ett dammigare intryck. Därefter har detaljer målats och diverse vädringspulver och washer har fått ge lite färgvariationer. Några bitar har målats som tegelstenar och en bit har målats som en träplanka.

Hoppas domarna tycker om det!

5 kommentarer:

  1. Jag håller med föregående talare. Riktigt snygg!

    SvaraRadera
  2. Det var i helgen, den 19:e. Men jag jobbade då, så jag vet faktiskt inte hur det gick än... ska hämta den i morgon eller övermorgon så vi får se vad det blev. Watch this space.

    SvaraRadera
  3. Ja, jo, den kom inte på pallplats men var med i top 5 och slogs. Det var nog rättvist, vinnarbidragen var snygga.

    Enda jag tyckte var mystiskt var att en av domarna tyckt att jag uppenbarligen inte hade lagt ner lika mycket tid på sentinelen eftersom den var torrborstad, jämfört med en den som hade en Eldar Wave Serpent med frihandsmålade fjällmönster på ett par sidoplåtar... hur vet han det? Och spelar det någon roll?

    SvaraRadera

Wayland games

Wayland Games