cookies-varning

tisdag 8 mars 2011

Spandau ballet

Jag fotade en hel bunt figurer efter spelet i helgen, och här kommer lite fler bilder.

Den här gången är det ett tungt kulsprute-team som fått äran att ställa upp som fotomodeller. Egentligen hade inte tyskarna några tunga kulsprutor, men de använde sina vanliga lätta kulsprutor på samma sätt som en tung kulspruta. Deras höga eldhastighet gjorde dem ändå effektivt dödliga.

Figurerna är av märket Wargames Foundry och är från 90-talet. De skulpterades av Perry-tvillingarna och även om de är mindre än deras vanliga 28mm-figurer är släktskapet tydlig. De är inte helt 100% korrekta, en del grejor är förenklade och lite överdrivna, speciellt vapnen är ibland väldigt grova, men jag gillar dem. De har karaktär och poserna är väldigt naturliga. Speciellt den liggande gruppchefen som här får agera pjäschef är väldigt bra.

Sett ur lite snedare vinkel ser man figurerna lite bättre. Själva kulsprute-teamet är egentligen inte SS, utan förmodligen Wehrmacht, men jag målade skyttens kamoflague-cape i typiskt SS-mönster (kallat "Ek") och laddarens byxor i ett annat mönster, samt duttade dit vad som ska föreställa tyska örnen på ärmen. Den tredje figuren har en proper SS kamo-smock och fick samma mönster på den som skyttens. De är inte helt färdiga, utan jag ska måla på metallfärg på vapnen och ammunitionsbandet och sen måla basernas kanter bruna.

Det bisarra är att jag kom på att jag inte hade något tungt kulsprute-team målat bara några dagar innan jag skulle iväg på spel. Jag plockade fram de här figurerna ur en av mina tennhögar och limmade fast dem på baser varpå jag målade dem snabbt med Games Workshops foundation-set: Tau Sept Ochre till kamokläderna, Calthan Brown till allt läder, Deneb Stone för påsar och ammoväskor, samt Gretchin Green för tyg som inte hade kamoflague. Hjälmar och andra metalldelar fick Foundry Slate och till hudfärg använde jag Foundry Flesh. Jag brydde mig inte om grundmålning eller skuggning. Totalt ägnade jag kanske en timme till sex figurer på onsdagkvällen (de andra tre kommer bild på i morgon). På torsdagen duttade jag i camo -- jag hade inte tid att göra det snyggt och prydligt och framför allt laddarens byxor blev ett hafsverk. Återigen ägnade jag kanske max en timme för de sex figurerna. Så fort färgen torkat målade jag på min variant på the magic dip: Future golvpolish och Devlan Mud. Det blir nästan som Army Painters quickshade, som jag dumt nog hade lånat ut till min granne. På fredagen doppade jag dem i sand, flock och använde det sista av min mattlack på dem.

Det värsta är att de ser lika snygga ut på bild som mina andra SS-figurer, som jag lagt ner bra mycket mer tid på kamoflaguet på. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta!

1 kommentar:

  1. Jag ber att få citera Shane McGowan:"For it's stupid to laugh and it's useless to bawl".
    Vi har helt enkelt lärt oss nåt till nästa gång, eh?
    Jag kom på att jag har gjort egen dip av Vallejo Smoke och Johnson Polish men bytte det mot Devlan för att det var svårt att få till blandningen rätt. Dags att testa med Devlan plus Polish.

    SvaraRadera

Wayland games

Wayland Games