cookies-varning

tisdag 19 april 2011

King of the hill

Jomen, man har ju börjat med lite ökenfigurer nu. Men jag har ju ingen ökenterräng...  (och de 300 palmerna som fortfarande lyser med sin frånvaro... undras om postbåten sjönk i tsunamin?)

Lösning: Man köper terräng. Sagt och köpt. Det bidde en GW-kulle i äkta slagtålig plast som jag målade framför CSI igår kväll.


Ingen Jarl.
Målningen var enkel. Började med att slabba på ochra från GW's stora terrängmålarset, det är den lilla flaskan som egentligen är tänkt att torrborsta den mörkare bruna färgen med. Men här använde jag den som sagt som grundfärg. På vissa ställen försökte jag ljusa upp den lite med pigment från MIG, men det bidde knappt märkbart. Därefter lade jag lite Sepia wash i klippskrevor och runt partierna med större stenar, för att få bättre kontrast. Tanken är att det ska simulera de skarpa skuggorna som blir av stark sol -- det ska ju föreställa öken, ju. Sist torrborstade jag med Bleached Bone över hela och koncentrerade mig lite extra på klippkanter och liknande. Observera att kullen kommer färdigtexturerad, jag har alltså inte limmat på grus eller något sådant.


Sett från Rommels Fiesler Storch-spaningsplan
Jocke ville se hur stor den var i förhållande till 6mm-figurer. Här är Matildan och lastbilen från min senaste post. Som synes är den rätt stor. I micro-skala blir den något slags mesa eller platå som är oåtkomlig för fordon. Om infanteri kan klättra upp är lite osäkert, det får man nog definiera från spel till spel. Men det är ett jättebra hinder för att bryta av siktlinjen på spelplanen, och någonstans för infanteri att gömma sig från stridsvagnarna. Jag funderar om jag ska limma på lite vegetation i klippskrevorna eller lämna den som den är. 

They'll be coming round the mountain when they come.
Kunde inte låta bli en bild till på fordonen. Jag håller på att måla en till Matilda och en till lastbil, plus en 2-pundskanon och en lätt lastbil med en 2-pundskanon på flaket.


"Quack, quack." - Waltzing Matilda
Det är en helt galen detaljrikedom på GHQ-figurerna. Basen stridsvagnen står på är 4cm lång, själva stridsvagnen är väl ca 2,5cm lång, ändå syns nitarna i pansaret! 

1 kommentar:

  1. Snyggt berg.
    Jag ska berätta i en post hur fel ditt brittiska komouflage är ;-)
    Målade klart min första italienska tank precis. Den kommer att brinna bra om den träffar på en av Matildorna :-(

    SvaraRadera

Wayland games

Wayland Games