cookies-varning

torsdag 4 augusti 2011

Use the Force, Leif

Uh-oh... Fantasy Flight Games har precis basunerat ut att de har snappat upp licensen till Star Wars.

Som ni kanske vet så släppte Wizards of the Coast licensens förra året, vilket inkluderar både rollspelet och samlarfigurspelet. Figurspelet var rätt pifft, och jag har köpt booster för halva priset sedan spelet slutade tillverkas. (Har ingen att spela mot, men snart uppnår min figursamling kritisk massa och blir självmedveten, precis som Skynet. Då får jag en motståndare. Eller så väntar jag tills sönerna blir tillräckligt stora...)

Nåja, vad har Fantasy Flight i pipelinen då? Jo, man börjar med ett kooperativt living card game, ungefär som man gjort med sin Sagan om Ringen-licens. Det innebär alltså att 1-4 spelare tillsammans försöker besegra spelet vilket är rätt kul och annorlunda. Antingen vinner alla eller ingen. Man spelar naturligtvis goda (rebellerna i Star Wars och olika hjältar i Sagan om Ringen) och spelet sköter den onda sidan. Jag har Sagan om Ringen-kortspelet, och det är riktigt bra, vilket bådar gott för Star Wars-varianten.

Sen har tänker man också lansera ett rymdskeppsstridsfigurspel (säg det snabbt fem gånger). Det vill säga: Man flyttar figurer, på ett bräde eller en spelplan. Figurerna föreställer rymdskepp. Eftersom spelet ska heta "X-wing" är det lätt att inse att det är dogfights mellan små rymdskepp som gäller. Wizards of the Coast hade också ett rymdskeppsspel, men det var collectible, det vill säga att man inte visste vad man fick i lådorna, det här verkar inte bli det, utan du får ett visst antal skepp i grundlådan, och kan sen köpa expansioner med fler skepp (och säkert nya regler för nya typer av skepp). Dessutom kommer skeppen att vara färdigmålade, så det är bara att sätta sig ner och spela. Sweet!

Sen ryktas det om ett rollspel i faggorna också, och de har gjort ett bra jobb med rollspelen till sin 40k-licens. Däremot är jag inte förtjust i deras version av Warhammer Fantasy Roleplay, som har en massa specialtärningar och mer känns som ett boardgame. Vi får se vad tiden lider vad det blir för något av det. Om det blir bra så kan jag dessutom använda alla figurer jag redan har till Wizard of the Coasts samlarfigurspel...

En intressant detalj är att allt som glunkats hittills har rört den klassiska trilogin, man nämner inget om prequels. Även om jag inte tillhör en av dem som avskyr de nya filmerna så ligger de klassiska filmerna lite närmare hjärtat på mig ändå. Dessutom tycker jag det är bra att man fokuserar på en epok i taget i stället för att blanda som Wizards of the Coast gjorde.

May the Force be with You. Always.

4 kommentarer:

  1. Som han säger i Drömkåken: "Fy faaaan vad dyrt!"

    SvaraRadera
  2. Interceptor var ett sjysst rymd-dogfightspel jag minns med värme.

    SvaraRadera
  3. Jag spelade aldrig Interceptor, men jag har hört mycket gott om det. Spelade däremot Star Warriors till förbannelse, om FFG bara ger ut det igen fast med mer prål, så blir jag lycklig.

    SvaraRadera
  4. BTW, Fantasy Flight Games har släppt en liten video som summerar första dagen av GenCon. I den kan man se X-Wing demonstreras och några rätt snygga skepp skymtar förbi. Check it out:

    http://www.fantasyflightgames.com/ffg_content/media/genconplayer.html

    SvaraRadera

Wayland games

Wayland Games