cookies-varning

torsdag 20 oktober 2011

Heavy Metal part IV

Pansarbygget fortsätter. Jag brukar titta i mina diverse böcker efter referensbilder eller googla som i det här fallet då jag inte har så mycket böcker om ryska stridsvagnar. Hur som helst upptäckte jag att KV-2:an hade fotsteg på sidan av tornet för att hjälpa besättningen komma av och på vagnen. Detta saknas helt på Pegasus byggsats. Förmodligen en eftergift till att gjuta tornet i så få delar som möjligt. Alltså bestämde jag mig för att pilla dit lite fotsteg för att inte tornet skulle se så "naket" ut.

Som en klätterställning!
Jag borrade hål och gjorde fotstegen av 0.8mm ståltråd som jag klippte och bockade till. Tyvärr är tråden lite för tjock, men jag hade ingen tunnare. Jag fick inte helt till bredden på fotstegen heller, utan den varierar lite vilket man ser i bilden ovan om man tittar noga. Men det blir nog bättre när jag målat dem. Vidare så är sektionsskarvarna på pipan inte lika framträdande på bilder av riktiga KV2-or som på modellen, så jag funderar på att sätta igen dem lite med ett tunt lager spackel.  Å andra sidan kanske inte det heller syns så mycket när jag målat klart modellen. Får fundera på hur jag ska göra där.

Jag passade också på att bygga klart min amerikanska M20-pansarbil som jag påbörjade precis innan KV2-an.

Baby you can drive my car. Beep-beep-m-beep-beep, yeah!

Cabriolet är alltid trevligt på sommaren.
Jag var inte säker på hur insidan skulle se ut men jag målade den off-white istället för olivgrön då jag tyckte det blev en bra kontrast. Insidan på stridsvagnar målas ofta i ljusa färger för att det inte ska bli så mörkt inuti, men jag vet inte hur man gör med pansarbilar. Det här var en trevlig býggsats, lite gjutskägg på en del delikata delar, men inget som inte gick att fila bort. Man får lite extra väskor och packning med i satsen också som egentligen hör till M8-varianten som också finns i modell av Italeri. Den stora skillnaden är att M8 har ett torn med en 37mm-kanon i. Jag tyckte M20 var lite snyggare, men nackdelen är att jag behöver stoppa i lite figurer för att den inte ska se övergiven ut.

Till sist en liten storleksjämförelse mellan modellerna:
Vem tror ni kompenserar för något?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Wayland games

Wayland Games